Kontakt oss

Bruk skjemaet til høyre for å kontakte oss.

Webmaster og redaktør - Michael Stensen Sollien / +47 482 43 044

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

R.I.S.K. 2019

Da er det på tide å kvesse blyanten og knekke opp knokene. Det er dags f0r en ny utgave av R.I.S.K.

Rollespill.info i samarbeid med Outland og spillfestivalen Arcon presenterer: R.I.S.K. 2019.

I år er det 15 år siden første R.I.S.K. ble avholdt. Det må vi feire med en ny runde skrivekonkurranse!

R. I. S. K. (Rollespill.nets Intensive Spillskaper-Konkurranse) er en årlig konkurranse på rollespill.info (tidligere .net) for skapere av rollespill. Konkurransen har vært av stor verdi for det norske spillmiljøet, og har inspirert både kjente og begynnende spillskapere til å produsere mange originale spill.

Denne tradisjonsrike konkurransen går ut på å skrive det beste rollespillet på to uker. Innsending kan gjøres via vårt innsendingsskjema.

Premien

Vinneren av årets konkurranse får et gavekort til bruk på Outland verdt 300 kr, en Arcon T-skjorte og tekopp.

Vinnerne av underprisene: nyskaperprisen, casual-prisen, presentasjonsprisen og folkets favoritt mottar deilig heder og ære.

Du kan levere bidrag sammen med andre, dersom du føler du arbeider bedre i team. Det er også mulig å levere flere bidrag, om du skulle få ånden over deg til å skrive flere spill. I innsendingsskjemaet kan du føre opp alle som har bidratt som forfattere, illustratører, grafisk layout og spilltesting.

Regler

Les gjennom disse reglene nøye.

For å forhindre at forfattere bruker spill de allerede har skrevet har vi år innført ingredienser (inspirert av Game Chef). Ditt spill må inneholde minst en av ingrediensene for årets konkurranse. Disse kan tolkes som du selv vil, og vi skal være ganske rause med tolkningen din. Årets ingredienser er som følgende:

  • Feiring

  • Hemmelighet

  • Søke

  • Vår

  • Gift

Konkuransens gang blir som følger:

• Først begynner selve skrivefasen. Denne varer fra 25. mars og fram til før midnatt søndag til 8. april.

• Den andre fasen er stemmeavgivningen. Bydragsyterne stemmer på de andre bidragene i løpet av en uke. Alle som har sendt inn spill vil få tilsendt et skjema hvor de skal stemme. Det vil også bli avholdt avstemning på Facebook i en åpen avsteming der. Facebook-resultatene teller 50% og stemmene fra spillskaperne teller 50% for å avgjøre vinneren av årets vinnerspill og mottaker av premiene.

• Vinneren utropes fredag 05. april klokken 20:00. Akkurat i tide til å sprette champagnen og ta en skikkelig fest.

Ditt spill skal være:

• En fersk idé. Ikke bruk en gammel idé som du har ønsket å gjøre noe med lenge. Konkurransen skal oppmuntre til kreativitet under press, ikke som en unnskyldning til å bli ferdig med et gammelt prosjekt.

• Hvor langt du vil. Men, det er smart å begrense lengden da spillene skal vurderes av forumbrukerne og stemmes på. Et sideantall på 2 til 10 sider anbefales. Vinnerne de foregående årene har vært på så lite som 3 og 4 sider.

• Spillbart og komplett. Meningen skal være at spillet skal kunne leses av en uinnvidd, og gjennom informasjonen presentert, lære seg hvordan spille. Det er ikke lov å bruke allerede eksisterende rollespillsystemer i spillet ditt (f.eks: Savage Worlds, GURPS, D20 eller Apocalypse World).

• Det skal leveres i PDF-format. Det er få tekstbehandlere som ikke klarer å eksportere til PDF nå til dags.

Grafikk

Dersom du ønsker å bruke grafikk i spillet ditt har du tre valg. Du kan enten:

  • Søke opp Creative Commons lisensiert grafikk og kreditere skaperen.

  • Bruke grafikk som er under “public domain”

  • lage det selv.

  • eller få noen du kjenner til å lage det.

Det er viktig å overholde tidsfristen. Bidrag må være sendt inn via vårt innsendingsskjema før midnatt 24. august 2013. De som ikke leverer i tide vil kunne få sine spill lagt ut med de andre bidragene, men de vil ikke inkluderes i avstemningene for premiering.

Underprisene

Foruten gull, sølv og bronsje, kan man vinne en av underprisene. Disse er som følger:

Nyskaperprisen Hvilket spill har det mest originale konseptet i år? Er det et spill som fikk deg til å redefinere hva du trodde om rollespill?

Casual-prisen Hvilket spill er mest nybegynnervennlig?

Presentasjonsprisen Hvilket spill ser mest lekkert ut?

Folkets favoritt Denne prisen tildeles gjennom en avstemning på Facebook. Her er det bare å få alle venner til å stemme på akkurat ditt bidrag.

Må jeg være medlem av Facebook-gruppa eller forumet for å delta?

Du må ikke være medlem av facebook-gruppen eller forumet for å delta i denne konkurransen. Men du vil gå glipp av all den nyttige diskusjonen og tilbakemeldingene spillet ditt vil få i disse kanalene.

Noen tips

Å skrive et spill på to uker er en utfordring. Mange har gått i ulike feller i løpet av årene konkurransen har blitt holdt.

Begrens konseptet
Det kan bli vanskelig å lage et fullstendig tradisjonelt rollespill på to uker. Finn deg heller et bestemt konsept innenfor den sjangeren du ønsker å formidle. I stedet for å skrive et fullstendig "fantasy-spill" kan du vurdere heller å skrive et spill hvor man spiller eventyrere på vertshuset før de går på eventyr. Innskrenk konseptet og situasjonen spillet foregår i.

Du trenger ikke forklare hva rollespill er
Veldig mange spill bruker mye av spillteksten på å forklare hva rollespill er. Dette er ikke nødvendig. Det er kun nødvendig å forklare leseren hvordan dette spillet skal spilles, ikke hele hobbyen som sådan.

Spilltest det
Her er jeg skyldig. Jeg har aldri spilt noen av mine egne R.I.S.K.-spill. Det er ingen tvil om at dette er viktig. Finn noen venner og få feedback. Bruk Hangouts på Google+ om du sliter med å få folk til å spille.

Lag noe du kunne tenke deg å spille
Burde være ganske opplagt, men det er ikke nødvendigvis det. Man kan fort havne i en kreativ felle hvor man lager noe som er veldig originalt, men er totalt uspillbart.

Tenk enkel mekanikk i stedet for kompliserte algoritmer
D&D er laget av et svært team med designere. Du er helt alene, og har to uker å gjøre det på. Det enkleste er ofte det beste. Et R.I.S.K. spill har gjerne en til tre gode spillmekaniske ideer.

Følg vibben, men ikke vær redd for å endre den
Når du får inspirasjonen, sett deg ned og skriv. Sannsynligvis er den første idéen den beste! Hvis du likevel kommer på en annen idé senere, skriv den også. Dette er en anledning til å følge dine egne innfall og inspirasjoner!

Innsendingskjema

Her kan du sende inn ditt spill fra og med 10. mars og fram til 24. mars.