Simen F. Kristoffersen står bak Storskogmysteriene, et gratis rollespill ment for lærere i barneskolen. Her deler han innsiktene han har fått etter å ha ledet Storskogmysteriene i klasser over flere år. Du kan lese mer om Storskogmysteriene på nettsiden til spillet. Du finner mer ressurser for rollespill med barn på rollespill.info/rollespill-for-barn.
Storskog er laget for spill med store grupper på opp mot 30 spillere, for eksempel en hel skoleklasse. I så store grupper kan det være lurt å ta i bruk noen lure grep, for å beholde flyten i spillingen.
Dele inn i grupper
Del inn i mindre grupper, med to eller tre spillere på hver gruppe. Da deler flere spillere på ett karakterark, og må bli enige om valg eventyreren deres tar. Denne måten å organisere på kan også bygge samhold innad i de små gruppene, og flytter fokuset fra jeg gjorde til vi gjorde. De må gruble sammen, og samarbeide.
Kaptein
I noen grupper er det enkeltspillere som tar veldig styringen og ofte vil gjøre alle terningkast og ta alle avgjørelser. Hvis det skulle skje kan du som forteller bytte på på hvem som er dagens kaptein på hver gruppe. Da får barna bytte på å ta avgjørelser og kaste terningene.
3 forsøk
I grupper med mange spillere vil det ta lang tid om alle skal kaste terning etter tur, og hvis 10 grupper får forsøke å kaste terning for å lete er det nesten garantert at noen vil lykkes. Som forteller kan du velge ut 3 grupper som får forsøke å gjøre en handling. Hvis ingen av forsøkene lykkes, gå videre med historien.
3 stemmer
I grupper med mange spillere vil det ta lang tid om alle skal komme med meninger og forslag til historien. Som forteller kan du velge ut to eller tre valgmuligheter, og spørre en og en gruppe hva de ønsker å gjøre. Det første forslaget som får 3 stemmer er det som styrer historien videre.
Initiativ
Kutt ut terningkast der det er mulig, f.eks. Initiative-rolls. Det kan bli mye rulling og ting å holde orden på, uten at det nødvendigvis gir noen særlig verdi for spillingen. En dag kan initiativ være alfabetisk, en annen dag rad for rad i klasserommet, en annen dag rad for rad (speilvendt), og en annen dag alle gutter først, en annen dag alle jenter først. Gi beskjed på forhånd hva som gjelder, så vet alle ca når det er deres tur.
Når vi starter spillingen første gang har jeg også printet ut alle karakterark, med et begrenset antall av hver subklasse (jeg velger vanligvis ut 4, av Storskogs 7 ulike subklasser, og for eksempel 4-5 ark av en subklasse). Det er gruppene som sitter roligst som får komme frem og hente / velge karakterarket sitt, og terninger. Det kan bli tomt for en subklasse, og da må de velge noe annet, men jeg understreker at alle er like bra. Jeg samler inn og tar vare på alt av materiell mellom spilløkter, både karakterark og terninger. Det er for å passe på at ingenting blir borte (noe blir alltid borte når elevene tar vare på tingene selv) Hver spilløkt starter med en fast rutine der karakterark og terninger deles ut / elevene får hente etter tur. Når historiefortellingen starter, spør jeg ofte om noen husker hva som skjedde forrige økt (som ofte er 1 uke siden). Da kobler alle seg på, og deltar i historiefortellingen, også får jeg innblikk i hva de husker av viktige plotlines. Så fyller jeg inn det de har glemt.
En kommentar til “Rollespill i klasserommet”