mars 19, 2024

Alternativer til verdens største rollespill

Stakkars Wizards of the Coast. De gikk på en skikkelig PR-smell med sine planer om å bytte ut sin gamle Open Gaming License (OGL) med en flunkende ny en. Det gikk ikke helt som planlagt, og den tidligere så lojale fanskaren er i harnisk. Mange er nå på leit etter et nytt spill som inneholder drager og/eller huler. Her er et knippe alternativer for de som ønsker å spille fantasy, men da uten WOTC ved roret:

NB! Merk at jeg ikke nevner Pathfinder, men det er fordi jeg personlig ikke er fan, men jeg ser definitivt at det er et spill som kan være en god erstatter. Etter alt jeg kan bedømme er det et solid spill som har tilnærmet like regler som 5E, men har «mer av alt» og kan derfor bli litt overveldende for spillere som allerede synes D&D er komplisert nok. De som tar utfordringen virker å være veldig fornøyde med valget. Runequest og Warhammer Fantasy er heller ikke nevnt da forfatteren ikke har noen erfaring med de.

NB! Om du ønsker å fortsette å spille D&D 5E er det helt legitimt asså. Dette er bare en guide for de som ikke vil det.

Savage Worlds

Forfatteren av dette innlegget mener at Savage Worlds gjør spillestilen til D&D hakket bedre enn D&D, om da du er av typen som liker taktiske regler og miniatyrer. Savage Worlds ble i sin tid utgitt som et slags tilsvar på tredjeutgaven av D&D. Salgsargumentet var at spillet er «Fast, Furious, Fun», og det kan jeg tildels være enig i. Det gjør en del ting kjappere enn D&D, men det er også hakket mer komplisert enn 5E.

Dette er et generisk system, så det er ment å kunne kjøres i alle sjangre, men det føles mest hjemme i litt overdreven fantasy, superhelt og science fiction. Du får rikelig med materiale i hovedboken, men om du vil bygge på med mer fantasy har du den kommende Savage Worlds Fantasy Companion. Alternativt har du Pathfinder for Savage Worlds som gir deg Pathfinder i Savage Worlds-drakt.

Old School Essentials

Old School Revival (forkortet OSR) er en bevegelse innenfor spilldesign som prøver å emulere, eller usjenert kopiere, gamle versjoner av det store dragespillet for å gjøre denne spillopplevelsen tilgjengelig igjen. Old School Essentials kan hevdes å være den beste versjonen av B/X D&D (Tom Moldvay 1981), og har satt standarden veldig høyt for fremtidige retrokloner.

Hvorvidt du kommer til å like dette spillet avhenger av hva du liker i 5E. Jeg vil si det passer bra for grupper som ikke er så veldig opptatt av å føle seg som usårlige superhelter, og setter mer pris på utforsking og problemløsing. Jeg sverger til D&D før Wizards of the Coast tok over, men så vokste jeg opp med det, og ser at det kan kreve en aldri så liten omstilling.

Dungeon Crawl Classics

Dette spillet har blitt nevnt av blant annet Bob World Builder som et bra alternativ til femteutgaven, og jeg skal ikke stille meg på bakbeina her. Dette kan også klassifiseres som et OSR-spill, men det er nærmere tredjeutgaven av D&D hva angår reglene, og mer «old school» i presentasjon og designfilosofi. Magi er tullete risikabelt, rollelaging gjøres gjennom en å sende mange roller inn i en dødelig trakt (funnel), og spillet bruker såkalte «funky dice» (D14, D30 blant annet). Det er mye å like her for de som liker lettbeint plyndring i mørke huler.

Symbaroum

Noen åpna skallen min for å finne ut hva jeg liker og lagde et rollespill av det. Slik føles det når jeg leser Symbaroum. Her er det først og fremst en helt fantastisk, men liten verden å boltre seg i. Spillets miljø er sentrert rundt den mørke skogen Davokar. Menneskeheten har flyktet til skogens utkant, og prøver og utvinne så mye de kan av den, til urinnvånernes store fortvilelse.

På mange måter minner Symbaroum meg om AD&D og deres smått glemte Dark Sun. I likhet med Dark Sun har spillet innebygde politiske og moralske dilemmaer, en mindre svart-hvitt tankegang om hvem som er snille og slemme, og det utfordrer mange av de kjente fantasy-tropene vi har grodd oss litt fast i. Systemet er ikke noe revolusjonerende, men så er det ikke det viktigste i dette spillet. Det finnes en 5E-versjon også hvis du på død og liv ikke vil lære et nytt system (smilefjes).

The One Ring

D&D er jo heftig inspirert av fantasy-fattern sjøl, nemlig J.R.R. Tolkien. The One Ring er det offisielle rollespillet satt til Midgard fra Hobbiten og Ringenes herre. Jeg har vært heldig nok til at jeg har fått spille denne nye utgaven hele to ganger, og kan med det absolutt anbefale spillet til de som elsker kildematerialet. Her får du det du trenger til å virkelig føle at du spiller i bøkene eller filmene.

Systemet er ganske annerledes D&D, og krever litt ekstra omstilling hos deltakerne. Her vil jeg bare anbefale å prøve seg fram, for når spillet klikker på plass, så klikker det som Tom Bombadil på bærtur (altså veldig). Fordelen med The One Ring er at du skal ha levd passe isolert om du ikke kan litt om Midgard fra før. Det finnes også en 5E-versjon av spillet, hvis du på død og liv ikke gidder sette deg inn i et nytt system (smilefjes igjen).

Mange snakker om Forbidden Lands, og jeg synes det ser dritfett ut, men jeg har hverken lest eller spilt det, så da tenker jeg det er best om Emil Kaaen sier noen ord om dette spillet.

Forbidden Lands

Et annet alternativ til både D&D 5e og hele D20-systemet er Fria Ligans «Forbidden Lands», eller «Svärdets sång» som det heter på svensk. Dette er et spill som i stor grad fokuserer på utforskning og reise. Spillet er bygd opp som en hex-kravling hvor man kan kjøre sin egen historie ved hjelp av spillets mange gode tabeller for inspirasjon og elementer man kan benytte, samtidig som hovedboka inneholder et forholdsvis solid sandkasse-eventyr. Spillets offisielle materiale gjennom Ravens Purge (Korpens Klagan) og the Bitter Reach (Bittermarken) tilfører masse nytt innhold, nye villmarkstabeller, monstre, biroller, eventyrplasser og mye mer.

I motsetning til 5e så er dette spillet satt i lav-fantasi. Dødelighet er høyere og det er anbefalt å tilnærme seg problemer på andre måter enn fysisk konfrontasjon. Dette er og et spill hvor magi er noe okkult og farlig, hvor det å kaste formler over evne i verste fall kan resultere i døden. Svärdets sång er et spill hvor en handelspersons tilsynelatende utømmelige ryggsekk kan være like, om ikke mer, nyttig enn et skarpslipt sverd.

Som sagt, så er dette et spill med fokus på reise og man vil tilbringe mye tid i villmarken med et solid system i YZE-motoren, samt en hel masse tabeller og annen inspirasjon for å gjøre dette til en tilfredsstillende opplevelse for alle typer roller, om det er jegere, handelsfolk, krigere eller magikere.

Hva venter oss fremover?

Det skal ikke mangle på alternativer fremover. I August kommer nye Drager og demoner (Dragonbane), for ikke å snakke om Dragepust (Outland forlag) som jeg selv har vært med på å lage. Den nye utgaven av Fabula er planlagt for 2024, De dødes bok og Rollespillet om Ravnaverden er også på vei. Kobold Press jobber med en slags omskrivning av 5E foreløpig kalt Project Black Flag, og Matt Colville skal visst også lage et eget spill. Her er det bare å puste med magen og passe på lommeboka!

Fremhevet bilde: Erol Otus for Dungeon Crawl Classics

Michael Stensen Sollien

Spillskaper, musiker og hype-man for norsk rollespillmiljø. Jeg har altfor lite peiling på internett til å ha ansvar disse greiene her! Ene halvdelen av podcasten Vertshuset. Du finner meg andre steder under @michaelsollien

Vis alle innlegg av Michael Stensen Sollien →

2 tanker om “Alternativer til verdens største rollespill

    1. Nok et spill jeg ikke har vært borte i. Det snakkes veldig sjelden om i de internettkretser jeg farter i, men kan absolutt hende det er veldig bra. De som liker det liker det veldig har jeg lagt merke til.

Svar på Michael Stensen SollienAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.